Hafiz Safwan Thought That...

A thought of my self.."Be civil to all; sociable to many; familiar with few; friend to one; enemy to none." Benjamin Franklin

Pages

There was an error in this gadget

Tanjong Malim...30 Mei 2009

30 Mei 2009. Perjalanan ke sebuah kisah silam.

Mac 2001:
Selepas 2 minggu dapat result SPM, aku ditawarkan untuk menyambung pelajaran di Pusat Matrikulasi Kolej Taj. Sebuah kolej swasta yang diberikan kepercayaan untuk mengajar pelajar matrikulasi bawah Kementerian Pendidikan. Kolej tersebut terletak dalam kawasan Trolak Country Resort, Sungkai Perak. Nama tempat tu saja dah buat aku tawar hati untuk ke sana. Namun, setelah mendapat 'petunjuk' aku menerima tawaran tersebut dengan hati yang terbuka. Kawasannya boleh tahan cantik cuma ketika itu tempat tu agak jauh dari bandar. Bandar terdekat ialah Tanjung Malim (lebih kurang 20-30km dari kolej). Pekan 'koboi' Sungkai memang dekat tapi takdak apa2 sangat. Slim River pun dekat jugak tapi tak se'meriah' Tanjung Malim. Setahun di sana membuatkan pekan tersebut seperti menjadi sebahagian daripada kisah dalam 'buku' hidup aku. Setahun itulah yang mematangkan diri aku. Setahun itulah antara yang terbaik dalam hidup aku. Setahun itu jugalah yang membantu aku untuk jadi siapa aku sekarang meskipun sijilnya tidak lagi berguna untuk aku. Aku tinggalkan Sungkai pada Mac 2002 dan tak pernah lagi kembali melainkan sekali sekala singah di Slim river sebab Bas Era Mesra selalu berenti rehat kat situ.

30 Mei 2009

Aku bangun lambat gara2 melayan movie yang tak terlayan. Setelah bersiap-siap, aku bertolak dari Shah Alam pada jam 1.40 ptg dengan menaiki motorsikal adik aku yang botak tayar belakangnya. Singgah di Shell Seksyen 9 untuk minyak dan kemudian meneruskan perjalanan menggunakan GCE (Guthrie Corridor Expressway). Perjalanan agak menakutkan bagi aku yang tak pernah guna GCE naik moto. Jalan motor tu pulak lebih baik dari di Federal Highway..lebih luas tapi ada beberapa turn yang agak kecik. Berhenti di Rawang untuk isi minyak lagi sekali..tinggal 3/5 tank jer tinggal sebab full throttle sejak dari Shah Alam.

20km terakhir
di kilometer 411.2 arah utara PLUS, moto tetiba rasa goyang..ketika itu aku sedar yang tayar pancit. cepat2 berhenti untuk tgk keadaan tayar yang dah sememangnya botak. Masa tu aku tak dak opsyen lain melainkan meneruskan perjalanan berbaki 20km lagi. Aku keluar di exit Tanjung Malim dan segera mencari kedai moto. Dalam dompet masa tu cuma ada 10 ringgit. Nasib baik foreman tu bawak aku gi Tanjung Malim untuk cucuk duit di sana. kopak RM55.

Bila aku masuk jer pekan tanjung malim tu (masuk ikut jalan lama, lalu jambatan Sungai Bernam) serta merta kenangan silam menerjah kembali ke dalam kotak memori aku. Bundle tanjung malim itu masih di situ, pasar malam, CC tempat aku pernah overnight sebab main Starcraft. KFC tempat makan ramai2 ngan membe2. Stesen bas yang selalunya sibuk ngan bas2 usang dan bas ekspress ke KL dan Ipoh..sayang cendol kat telekom tu dah takdak. Jalan keretapi yang dulunya ada pagar lintasan tapi sekarang ni dah sekat jalan lama tu. Yang menghubungkannya hanyalah satu lintasan kecik untuk pejalan kaki, basikal dan motosikal. Bahagian pekan yang terpisah tu kelihatan mati. arked tempat makan kat situ dah tak meriah. masjid di tepi rel keretapi tu masih di situ. Aku berbuka puasa hari pertama ramadhan tahun 2002 di masjid tu kerana terlepas bas gara2 lama sangat merayau kat pasar ramadhan Tanjung Malim.

Pekan ni ada seribu satu nostalgia buat aku. Jambatan Sg. Bernam tu tempat aku dan rakan2 nampak 'sesuatu' jam 2 pagi. Satu2nya port lepak di pekan itu ialah Pasaraya Angsoka yang kelihatan seperti pasaraya kecil tetapi besar untuk tempat seperti itu. Memandangkan Upsi terletak betul2 di tengah pekan, ia menyebabkan kesesakan lalulintas yang agak teruk suatu ketika dahulu. Namun setelah jalan utama tersebut di sekat oleh landasan keretapi, ia berjaya mengurangkan kesesakan sebab ada jalan lain dibuat untuk menjadi laluan utama untuk masuk ke pekan itu.

Rata2 penduduk di situ peramah. Tak susah untuk bertanya apa2 ataupun untuk meminta bantuan. Perjalanan aku kali ini adalah untuk memenuhi undangan walimatul urus seorang sahabat lama iaitu Adzuan Fahmi atau lebih aku kenali dengan nama Bulat. Rumah dia terletak berhampiran dengan pintu belakang UPSI dan dahulunya pernah dijadikan asrama sewa untuk pelajar perempuan UPSI. Undangan ini aku paksa diri aku untuk penuhi sebab nostalgia lama dan mengenang jasa mak ayah dia menjemput kami beraya aidil adha di rumahnya. Setelah lebih 7 tahun, aku kembali ke rumah itu..huhu..

Sebelum pulang aku gi ziarah seorang lagi sahabat. Aini Yusnina. Dia ni satu kelas ngan Bulat..depa nih budak sains hayat manakala aku pulak budak sains fizikal. Kenduri Aini ialah hari berikutnya (31 Mei 2009). Memandangkan perjalan tadi amat meletihkan aku ambil keputusan untuk tidak hadir dan hanya ziarah untuk ucap selamat. Sebabnya aku dapat kad dan alang2 sampai dekat rumah dia terus singgah jer laa..

Aku puas hati walaupun letih dan ter'kopak' akibat tayar..Nostalgia BEb

About my Quiz in FB (How Well Do You Know Me?)

Below are the excerpts taken from 'How well do you know Mohd Hafiz Safwan?' quiz in facebook. Answers with a tick on the right side is the correct one.

1) The nickname 'Busu' is because...
a) I'm the youngest in my family
b) Someone said that I look like Ahmad Busu
c) Given by my grandma
d) I want to have a cheeky nickname
e) Not in the list

Hezrin Hezrizal Bin Abdul Manaf a.k.a Manap F5 of Pendeta 1999 said it during my first day in Jenan.

2) My D.O.B (Date of Birth)
a) 31 August 1983
b) 31 August 1984
c) 31 August 1985
d) 1 September 1983
e) 25 December 1985

1.20 a.m Hospital Sungai Bakap, Seberang Perai Selatan.

3) How many Secondary school I've attended
a) 2 (SMKANT,JENAN)
b) 3(SMKANT,SMKMNT,JENAN)
c) 4(SMKANT,SMKMNT,SMKSN,JENAN)
d) 5(SMKANT,SMKMNT,SMKSN,SMKTAR,JENAN)

2 years in SMKANT, A year in SMK Methodist Nibong Tebal and 2 more years in Jenan, Jitra Kedah.

4) When was my first crush?
a) 8 years old
b) 12 years old
c) 15 years old
d) 18 years old
e) 6 years old

Faezah Nor. I told you guys in the previous post..search it for yourself.

5) How many girlfriend did i have since I was born until now
a) 2
b) 4
c) 3
d) 5
e) 1

Only 1...lasted only for 1-2 month. The first..and hopefully won't be the last..i'm working on it.

6) How many Universities and college that i've attended
a) 1 Univ 1 Col
b) 2 Univ 1 Col
c) 3 Univ 1 Col
d) 4 Univ none Col
e) 5 Univ 1 Col

Kolej Taj, Trolak Country Resort (Mac 2001-2002)
UTM Skudai (Julai 2002-2004)
UiTM (Penang) (November 2004 - 2007)
UiTM (Shah Alam) (December 2007 - 2010)
Penang n shah alam is the same..they were under one management.

7) I wanted to become a ...........since I was 6 till 15
a) Doctor
b) Male Nurse
c) Air Force Pilot
d) Lawyer
e) Fireman

Yeah!!..until I received the offer to go to Jenan to be in Technology class.

8) I wanted to be like 'him' since I was in primary school. 'Him' referred to?
a) Rashid Sidek- Badminton Player
b) A doctor at Klinik Bakti-Doctor who circumsized me
c) Dr. Mahathir - Prime Minister
d) Leftenan Adnan - National Hero
e) Dr. Hamid Arshat - Gynaecologist

I always watched him in TV. I only know that he is a doctor..but don't know his speciality. My mom wrote in my school project that my ambition is to be a qynaecologist. That is when I knew who he was.

9) I currently riding ................. .
a) Honda Wave 125
b) Yamaha Lagenda 110Z
c) Yamaha 125ZR
d) Honda EX5

PGR 9746

10) I was a teacher at 6 schools but never taught this subjects
a) Agama Islam, Moral, Seni Lukis
b) Pendidikan Jasmani, Kajian Tempatan, Pemulihan
c) Pendidikan Sivik, Bahasa Arab, Teknologi Maklumat
d) Bahasa Inggeris, Matematik, Sains,
e) Muzik, Kemahiran Hidup, Bahasa Melayu

Svik- new subject, Arab - Afraid I might teach jawi and ask them to recite the word in arabic manner.. Kombiuter 'adalah sa-buah alat 'ei letrik* , Teknologi Maklumat- Most teachers for this subject is male...they don't get pregnant.

11) I wasn't into sports but I did represent SMSAH(Jenan) in...........
a) Petanque and Boling Padang (less energy sport)
b) Bola Keranjang (no reason)
c) Sepak Takraw (because the other player was sick)
d) Taekwondo (Because I suit the category)
e) Bola Tampar (I can dig well)

Jitra open, bantam weight, 3rd place.

12) Place of Birth, Hometown, Currently in
a) Teluk Intan, Ipoh, Nilai
b) Nibong Tebal, Sg. Bakap, Kuala Lumpur
c) Sg. Bakap, Nibong Tebal, Shah Alam
d) Georgetown, Jawi, Klang
e) Alor Setar, Jitra, Ipoh


13) I'm mix of what?
a) Jawa, Chinese, Indian, Burma, Malay
b) Malay, Indian, Bugis, Chinese
c) Bangladesh, Pakistan, Jawa, Chinese
d) Minang, Chinese, Malay, Caucasian

Mom's side: Jawa, chinese (my grandmothers mom)
Pa's side: Burma (Ibrahim Burma, my grandmothers father), India (My tok wan's side), Malay (My grandma side)

14) I Never was a ............................
a) Abang Kantin (???)
b) Cikgu (hihi)
c) Baby sitter (for money)
d) Clinic attendent (helper)
e) Motivator (hoho)

I've done it for free

15) Favourite Colour, Favourite Food, Favourite Drink
a) Cyan, Nasi Ayam, Milo Ais
b) Red, Nasi Goreng USA, Teh Ais
c) Green, Lamb Chop, Ais Kosong
d) Red, Nasi Campur Hakim, Orange Juice
e) Blue, Ikan Keli Bakar, Carrot Susu

Blue, Ikan keli bakar, carrot susu...favourite

Berkenaan Aktiviti di Kampung Halaman

Aku di Nibong Tebal, Pulau Pinang.



Pulang dari Shah Alam semenjak hari Rabu, 29 April yang lepas. Alhamdulillah, aku berjaya memperbetulkan kepala hotak aku sedikit yang semakin serabut walaupun exam telah tamat beberapa hari sebelum aku balik.

Sampai jer di rumah petang itu, aku melantak nasi beriani yang bapak aku beli kat Tajuddin (Little India, Penang)..sedapnya tak terkata (mungkin disebabkan oleh sejumlah dadah jenis morphine & derivatives yang terkandung di dalamnya akibat penggunaan kas-kas yang berlebihan).


Esoknya(Khamis) pagi2 lagi aku gi hantar parents aku ke airport Bayan Lepas sebab depa ada lawatan sambil belajar ke Padang dan Bukit Tinggi di Indonesia. On the way balik singgah kedai Bik Niah dan ke kampung jumpak embah..gila lama betui tak balik aku nih sampai depa boleh kata aku makin tembam. Ni rasanya effek rambut baru aku nih laa..aku timbang berat badan aku lepas tu dan aku dapati tiada peningkatan berat badan langsung..maintain jer sejak tahun lepas.


Jumaat, Atemal (adik no 4 yang tengah dalam kursus persediaan di MIAT) balik. Aku buat bihun sup..tapi tak habis makan...sebab tawar. Aku namakan Bihun Sup Sihat!!!

Malam tu kitorang supper ngan kambing. Paman No (adik bongsu mak aku) belanja aku dan adik2 makan kambing kat Kg. Pelet, Penanti. Aku ngan Emi makan lamb chop dan malam itu aku melelapkan mata kui 5 pagi.

Pemakan kambing..Izzati dah juling2 mata nak makan kambing. Atemal dengan rambut Noh Hujan yang akhirnya dipotong

Ahli Mesyuarat Kambing. Pembelanja malam itu adalah Paman No (Mr. Hussin Sukaroo - baju merah, Terima Kasih tak terhingga... Bebiri Potong itu sangat sedap!!!!)

Lamb Chop yang berakhir di dalam perutku malam itu.


3 drpd 4 orang yang makan lambchop malam itu ialah aku, Emi dan Pak Usu..Cayalah biri2


"Kalau tak habis takpa, pass kat abang Beef Steak tu," Emi cuba mengayat isterinya selepas tertarik ngan beef steak itu. Dibalas Hasni dengan " Takpa bang, boleh habis punya...Bukan sorang ja yang makan ni tau..Ni kat dalam perut nih pun nak makan tau,"


Nina(sepupu) dan Hasni dengan Beef Steak mereka. Order terakhir malam itu.


Sabtu aku menggegaskan diri aku untuk membuat kerja2 fotografi aku. Kamera terpaksa pinjam Cikgu Latif punya sebab yang kami punya bapak aku bawak gi indon. EOS 350 itu menjalankan tugasnya dengan baik walaupun motornya sudah mula kedengaran kasar. Shutter pun bunyik kuat gila. Kepada pasangan pengantin Novy & Ben (Taman Rantu Damai 2 Mei 2009)...Hangpa memang sporting. (Tiada gambar yang dapat ditunjukkan sebab aku pulangkan kamera tu terus)



Sabtu malam, disebabkan kanak2 2 orang nih tak makan tengah hari sebab aku tak dak dan sebab atemal terlalu kenyang makan roti canai yang aku beli pagi tu..aku bawak depa gi parit buntaq makan kat KFC.


Ahad tu mak bapak aku balik..gi amik kat airport ngan Izzati. Singgah makan di Kassim Mustapa Seberang Jaya..How yeah..Nasik Kandar!!!




Isnin..nothing much..basuh baju, basuh pinggan..beli lauk..tu jer laa.




Tahniah buat Ahmad Nazri Abd Rahim(membe sejak darjah 1) kerana telah menerima ahli keluarga baru iaitu adik ipar(sama kes la kita..adik kawen dulu). Tahniah kepada Ahmad Faizal Abd Rahim(adik kepada nazri dan jugak membe sejak darjah 1) kerana telah bergelar suami. Tahniah daripada aku dan keluarga aku untuk hangpa sekeluarga.

Saja tgh boring dan tgh jiwa2 skit.



Entah!!!


namun sesuatu yang pasti..I'm missing someone..sapa tuh?..

((Kepada para pembaca..penulis masih lagi cuba defrag kepala hotak dia..harap faham keadaan semasa beliau yang kini tgh kusut memikirkan tentang masalah2 dalaman negara dan masyarakat yang kini menghantui sebahagian besar penduduk Malaysia))





Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin