Hafiz Safwan Thought That...

A thought of my self.."Be civil to all; sociable to many; familiar with few; friend to one; enemy to none." Benjamin Franklin

Pages

There was an error in this gadget

Terjumpa Artikel Ini....Cistaro betul!!!!

The original Piece

Harian Metro Online (22/01/09)

Bila kawan jadi kekasih




JAUH di sudut hati, terasa betapa indah memujanya. Namun siapa yang dapat merasakan cuitan hati jika tidak terluah dek kata-kata?

Jika khuatir persahabatan didatangi kebencian, pertimbangan harus berasas akal

JAUH di sudut hati, terasa betapa indah memujanya.

Namun siapa yang dapat merasakan cuitan hati jika tidak terluah dek kata-kata?

Yang menjadi masalah, mampukah ia terungkap jika orang yang diminati dan sering menjentik perasaan bukanlah orang lain sebaliknya sahabat baik sendiri?

Bertahun menjalin hubungan atas dasar sahabat sejati, rakan setia yang sanggup bersusah bersama dan bergembira di saat anda mahu meluah segala suka-duka, kini segalanya berubah.

Jantung bagai disentap apabila bertembung dengannya bahkan tiba-tiba membuatkan hati berdebar-debar dan jatuh cinta tanpa disedari apabila perasaan itu muncul di celah persahabatan yang dijalin.

Jika dulu, anda menganggap dirinya seorang sahabat sejati, sanggup berkongsi suka dan duka serta menjadi teman paling setia mendengar masalah, kini lain pula situasinya.

Sahabat yang selama ini dimahkotakan sebagai teman biasa kini bertukar menjadi kekasih istimewa.

Persoalannya, adakah hubungan akan berjalan dengan lancar jika bercinta dengan sahabat sendiri? Adakah dia juga merasakan hal yang sama seperti anda? Adakah anda harus menyatakan perasaan itu terhadapnya?

Apabila dilamun cinta dengan teman biasa, perlu diteliti semua aspek peribadinya sebelum sesuatu hubungan itu menjadi bertambah intim. Takut nanti, yang dikejar tak dapat, yang dikendong keciciran.

Kata orang, bercinta dengan sahabat sendiri akan mencetuskan kekangan dalam perhubungan. Sekiranya khuatir persahabatan itu akan berakhir dengan perasaan saling membenci, anda harus mempertimbangkan aspek pro dan kontranya.

Pro

* Anda harus menyukai seluruh peribadinya. Perlu juga tahu perubahan hatinya, perkara yang membahagiakannya jika menjalin hubungan cinta dengan anda dan perkara yang perlu dihindari.

* Anda sanggup menempuh suka dan duka bersama tidak kira apa juga rintangan yang dihadapi berbanding sewaktu menjalinkan hubungan persahabatan dulu.

* Anda mengenali ibu bapanya dan diterima baik oleh mereka. Yang pasti, anda seharusnya mempunyai nilai positif yang membawa ke arah kebahagiaan kedua-dua pihak.

Kontra

* Memandangkan anda berdua sudah mengenali perilaku masing-masing, tiada lagi hal yang boleh membuatkan anda perlu bertanya. Ia mungkin menimbulkan rasa bosan jika anda masih mahu melakukannya.

* Anda meminati karakternya ketika bergelar sahabat, tetapi tidak mustahil karakter itu boleh berubah setelah hubungan yang dibina bertukar menjadi kekasih.

* Sikap seperti cemburu dan syak wasangka melampau mungkin antara sikap yang tidak pernah anda sangka muncul pada si dia yang dulu hanya seorang teman biasa.

* Sebagai sahabat, hubungan anda berdua dilihat bertambah baik, tetapi ia berubah setelah menjadi teman istimewa. Anda akan kehilangan orang yang selalu menjadi pendengar yang baik. Siapa yang akan menjadi pendengar setia apabila dia yang menjadi topik pembicaraan anda?



Dari segi pro dan kontra yang disenaraikan, aspek kontra lebih berkemungkinan membawa anda ke arah kehancuran sebuah persahabatan yang begitu indah.

Anda berasa sudah mengenali hatinya dengan baik sebagai sahabat, tetapi sebagai kekasih segalanya berubah.

Terdapat juga risiko yang harus anda hadapi apabila berterus-terang mengenai perasaan.

Jangan luahkan perasaan ini kerana ia akan muncul sekiranya kamu cuba menahan dan menyembunyikannya.

Duduk dengan tenang, pertimbangkan aspek pro dan kontranya.

Jangan lupa, risiko yang mungkin terjadi. Anda tidak akan mengetahui sejauh manakah perasaannya terhadap anda sekiranya anda takut untuk cuba bertanya sendiri.

Apabila anda berdua berjaya mengungkap perasaan cinta itu, mungkin pada awalnya ia akan menimbulkan sedikit kejanggalan, tetapi kesudahannya, ia akan berakhir dengan kegembiraan.

Busu Menulis:

I read it with a smile on my face. Teringat zaman kanak2 riang dulu nih(zaman lepas SPM) dengan seseorang yang mungkin kebanyakkan rakan-rakan tahu.

Pada aku...susah untuk aku nak mencintai seseorang((CHEWAHH)). Setakat pengalaman yang ada sekarang nih (ada laa dalam 3 kali) semuanya bermula sebab perasaan menyampah..Initially lah....last2 aku pulak dok terbayang2.

Entry kali nih berjaya buatkan aku rasa tua..Alhamdulillah..aku sedar benda nih tanpa perlu melalui pengalaman macam si COMBAT nih.

Pada aku laa..sekarang nih aku dah tak kisah dah sapa2 pun..kawan ke..junior ke..lantak laa..(terhad kepada kaum HAWA sahaja, saya lurus tau) yang penting aku perlu mengakhiri zaman kegersangan aku.

Ada berita gembira buat aku dan ahli keluarga aku. Adik ipar aku. Hasni, kini sedang berbadan 2. Usia kandungannya kini nak masuk 6 minggu..still too early but i'm optimistic. Untuk itu aku reserve kan panggilan Uncle Wan atau Uncle Safwan atau Paman Wan atau Mamu Wan.

Buat rakan2 yang turut ternanti2 kelahiran cahaya mata. Good Luck to you guys..(Suraya n Khai, Cipmang n Mira dll lagi)

Kepada Papa n Mama baru (Junaidi Judin n Shuhada Solahudin di UK)..Tahniah atas kelahiran Baby Elyas. Tak lupa juga kepada yang dah lama jadik bapak (macam sper, cikang dan yang seangkatan) Anak2 korang aku reserve kan dengan nama panggilan Uncle Bushu...hahahahaha

Tadi aku jumpa Afdlin Shauki

Tadi aku jumpa Afdlin Shauki,

Aku jumpa dia kat Mc D seksyen 3 bersama-sama ngan krew penggambaran Iklan Mc D. Bersama-sama aku ketika itu adalah Apeq, Sudin dan Cikun(tak caya tanya diorang). Kitorang makan sambil tgk Afdlin direct iklan tu secara live.

Actually boring jugak aku tgk sebab dia macam tak bergerak2 jer kat kerusi tu. Ada skrin TV kat depan dia, dia dok usha monitor tu sambil kuarkan arahan kat krew yang dok kat dalam Mc D melalui Woki-Toki(member aku kat penang dulu nih-Iliya MPP eja Walkie-Talkie camtuh).

Aku minat gak ngan lakonan2 dan filem arahan dia sebab ada banyak elemen yang boleh menaikkan semangat dan bermotivasi

Nak tegur(macam la dia kenal aku) dan nak mintak bergambar skalik..tapi muka dia tgh tensen jer aku tgk..macam ngantuk pun ada.

Aku tunggu dia bangun dari kerusi tu ..tapi macam tak bangun2 jer aku tgk.

One thing about celebrity, they looked bigger outside the television...And this valid to Mr Afdlin...

Lama aku tunggu untuk melihat Afdlin bangun dan berjalan di sekitar lokasi...namun dia masih di kerusi.

Sebelum kitorang balik, apeq sempat kidnap kucing yang ada kat Mc D tu, kucing tu agak comel(kata Apeq)..Kucing tu takder tag dan nampak macam menderita tak cukup makan...Sampai kat umah jer dia kasik nama Choki..Sempena Afdlin SHAUKI dan kerana kaler bulunya yang agak cokelat2.

Adrenalin Rush...Nearly Crash in to Some Idiot...Alhamdulillah takder apa2 berlaku

I was riding my beloved moped bike (my YAMAHA 110Z- PGR 9746). The road was wet due to a heavy pour minutes before. I came from the front gate of UiTM and riding towards Seksyen 7 (going home). When riding down the hill(after Baiduri Apartment) at approximately 80-90km/h(the speed limit is actually 60km/h), I spotted a car at the U-turn junction(before Shell S7). Suddenly, the idiot driver entered my way as I was about less than 30m from the junction.

Gasp!!!! Mesti langgaq punya nih...Cilakak..cilakak..cilakak...tekan brek... alamak... moto terseret dah nih..lepas brek sket..aik..dok laju lagi..tekan lagi....alamak..senget kot belah ni pulak...lepas brek lagi..tekan lagi..senget lagi(tukaq side lagi)... jangan jatuh.. jangan jatuh.. jangan jatuh.... alaaaa..... dok laju lagi...tapi kalau camnih langgaq insyaallah takdak apa2 punya eheh..tukaq side lagi kaa...adus2...lepas brek sket macam ABS(Anti-Lock Breaking System-HowStuffWorks) ...Okeh.. dah lepas.. Sepp baik tak langgaq.. terer jugak aku tak jatuh..alhamdulillah..cilakak nyer driver..kasik hon sama dia ...Pinnnn... pinnnnnn... pinnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn.


Guys..that conversations was what i told myself about during the split seconds. I gave an angry look to the driver and smile after realizing that the driver was a WOMAN...That is what I expected. The smile was given not because she is pretty(biasa2 jer)...but it was because of her mistakes.

I rode further and stopped in front of Unisel after my body felt strange due to the effect of adrenalin rush. My hand was trembling, my heart was racing and i felt strange. I waited for Sudin to arrive (he was with me but I left him behind----quite far actually)..I told him what happened and he told me that the car stopped there(at the middle of the road) when he arrived at the scene.
(((More on Adrenalin@ Epinephrine)))

I observed that most of our female driver had low level of judgment when driving. I said most of them...not all..and don't tell me that I'm gender biased.

To female road user and some idiot male too...please understand that you shouldn't make a U-turn when someone is coming down the hill fast...Let the road cleared 1st before you make your move. I know that I was wrong too, but I'm sure that if I was moving 60km/h, the same thing would happened(the different is that I can stopped earlier on shorter distance) and the car will still stand in my way dangerously.

Here are some tips to Drivers.

Before moving into junction or making U-Turn or entering others way..pls observes:

1. The average speed of vehicle by counting slowly (from 1 to infinity) from the moment you saw one until it passes you. You might need 6-9 seconds to move safely and 10 seconds to reach the cruising speed. All together would be 15 seconds window. By observing this you will know the safe distance of moving vehicle on the desired road before you make your move.

2. When the road is wet, the time window should be wider(20seconds).

3. At night, drivers would observe that it is difficult to predict the speed of the incoming vehicle due to several factors (relative motion page 3). At day..the light from the sun help us to judge by showing the world. We judge by comparing the static things at the road sides with the moving car. This help us to determine whether the incoming vehicle is slow, fast or too fast. But at night, the road light is insufficient to provide us the same amount of data needed as we can only see the front light. Therefore, drivers were advised to take extra precaution and not making any hasty move without thinking.

4. Free your mind from any issue, focus on the road. Observe kids playing at the road side. Observe the vehicles in front for any sudden changes. Some forgot to put signal before turn left of right but we can predict this before it happens by observing.

To idiots(Unruly or Female or Male Or Malaysian or Chinese Malaysian or Malay Malaysian or Indian Malaysian or every ROAD USER)...I'm calling you IDIOTS because it is what I AM TOO... Learn from your own mistakes and others mistakes to become a better person. But please, avoid making stupid mistakes. If it couldn't be avoid, then someone would loose his or her life(or become bedridden) just because we refuse to become smart enough on the road.

Long live IDIOTS...
Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin