Hafiz Safwan Thought That...

A thought of my self.."Be civil to all; sociable to many; familiar with few; friend to one; enemy to none." Benjamin Franklin

Pages

There was an error in this gadget

Lower Secondary School: SMKANT - Part 1

I wrote several draft on SMKANT..but I never finished it up. Though I always refer those time as the worst time of my life (due to the ..nevermind..), I do held high regards on my teachers and friends. To all my ‘laoshi’ and ‘pengyou’ back in SMKANT – Thank you for the memories!!!!

1995, Tingkatan 1

Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Nibong Tebal

Disember 1995, Penggal persekolahan terakhir yang bermula pada penghujung tahun yang sebelumnya. Mungkin masih ada yang ingat bahawa dahulu penggal persekolahan dirujuk sebagai 95/96 yang membawa maksud penggal persekolahan bermula pada tahun 1995 dan berakhir tahun 1996.

Ia merupakan penggal persekolahan terpanjang kerana ia adalah tahun terakhir kalender sekolah bermula pada tahun sebelumnya.

Aku tahu yang sekolah yang masih dalam pembinaan itu akan di buka. Aku tahu yang sekolah itu akan menumpang di sebuah sekolah rendah baru berdekatan dengan rumah aku. Aku tahu yang aku telah mendapat tempat di sekolah itu lebih awal dari rakan-rakan lain. Aku tahu yang aku nak masuk sekolah itu.

2 minggu sebelum aku mendaftar, aku terlibat dalam proses memasang katil di tingkat atas bangunan sekolah itu. Sebabnya terlalu bersemangat..tambahan pula didorong oleh ayahanda yang pernah menuturkan kata-kata ini “Hang pi la tolong depa nuu, nanti hang nak masuk situ jugak,”.

Hari pertama pendaftaran, aku rasa kerdil bila berhadapan ngan pelajar-pelajar perempuan. Tanggapan awal aku adalah mereka mungkin ‘senior’ aku. Dengan fizikal budak lelaki yang lebih kecil, pelajar perempuan lebih kelihatan seperti ‘akak-akak’.

Aku diberikan nombor katil L009 (nombor ini kemudiannya merujuk kepada apa sahaja kesalahan yang aku buat). L adalah untuk lelaki dan 009 merupakan kedudukan katil aku. Nombor 1,5,9,13,17 dan seterusnya merujuk kepada pelajar kelas 1K1. 2,6,10,14,18,22…merujuk kepada pelajar kelas 1K2, 3,7,11,15,19…merujuk kepada pelajar kelas 1K3 dan 4,8,12,16,20…merujuk kepada pelajar kelas 1K4.

Terdapat kurang daripada 160 orang pelajar keseluruhannya(Ramai yang menolak, ramai yang keluar setelah mendapat tawaran untuk ke SBP atau MRSM, yang tak tahan dan lain-lain lagi)

Memandangkan sekolah tersebut baru, tiada senior, tiada role model, tiada rujukan, tiada sekatan, kesemuanya adalah baru. Tiada locker untuk semua pelajar pada bulan-bulan pertama persekolahan. Tempat mandi pelajar lelaki tidak berbumbung. 2 kolah PVC besar menjadi tempat mandi kami. Tempat mandi pelajar perempuan pula merupakan bilik wuduk yang juga diletakkan kolah PVC.

Sekolah rendah yang menjadi tumpangan kami ialah Sekolah Kebangsaan Seri Sentosa. Adik aku Hafiz Muim ketika itu belajar di sana di tahun 2. Salah seorang gurunya merupakan guruku ketika di Methodist.

Hari pertama, sewaktu berjalan pulang ke blok setelah menikmati minum petang, aku terlihat satu fenomena yang agak menghairankan pada mulanya. Kasut-kasut dan stoking-stokin berterbangan di udara dan jatuh di hadapan aku dan rakan-rakan. Seorang lelaki menjengulkan muka dari koridor asrama dan mula memberi arahan kepada kami untuk mengutip kasut masing-masing dan mengarahkan kami menyusun semuanya atau ia akan ‘terbang lagi’. (Lelaki ‘ganas’ tersebut ialah Cikgu Hasni, quite a soft name for a tough guy like him).

Minggu-minggu pertama persekolahan, hanya ada 5 orang guru. Percaya atau tidak. Hanya 5 orang guru. Sir Hafiz Yau, Ustazah Siti Aishah, Cikgu Hasni, Cikgu Rosli, Ustaz Suhaimi. Hanya selepas itu barulah ada guru-guru lain yang ditugaskan untuk bersama kami.

Tiada tempat menggantungkan baju atau tuala pada bulan pertama persekolahan. Lampu-lampu koridor yang menyala di waktu malam menarik perhatian sejenis kumbang yang berwarna hitam dan akan mati setelah ‘penat’ mengelilingi lampu seterusnya memenuhi segenap ruang koridor. Tentang makanan aku tiada masalah kecuali dengan air kosong atau air masak yang dibekalkan dewan makan. Dengan selambanya brader DM tu tala hos air paip kat dalam bekas ‘air masak’. That memory is still fresh in my head.

I’ll stop here.. I write this to honor my teachers and friends.aku tak berapa suka menulis tentang memori ni (atas beberapa sebab yang berlaku dalam jangkamasa 2-3 tahun kebelakangan ni). Pun begitu, aku harap semua yang membaca nih dapat menyumbangkan memori untuk mengingati segala-gala kepayahan tok guru – tok guru kita dan kita sendiri pada tahun 1995-1996 di SMKA Nibong Tebal.

1 people wrote something:

salam...
aku paste dah lirik NOBODY yang ko nak tu... hehehe...
baik tak aku baik tak....baik kan...
ok poyo betul budak ne....
tatatititutu

 
Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin